top of page

Nezdravá je obětavost naší generace, ne touha mladších po volném čase

Může mít podnikový právník hodně klientů? Proč musí dnes firemní právníci obsáhnout více specializací než dříve? A jak se z odbornice na úvěry stane šéfka právního oddělení velké banky? Nejen o tom si do živého streamu projektu #PRVNÍCH100LET a webu Info.cz přišla popovídat Gabriela Žáčková Krocová, která vede tým právníků v české části UniCredit Bank.


Gabriela Žáčková Krocová živý stream #prvních100let

Gabriela Žáčková Krocová se ke své specializaci dobrala vylučovací metodou. Nejprve si jasně řekla, jaké obory práva ji nepřitahují. Kariéru tak začínala v notářské kanceláři, kde strávila zhruba jeden rok. Neviděla tam však moc příležitostí pro další rozvoj a začala se rozhlížet po dalších možnostech. Shodou náhod jsem narazila na tři bankovní inzeráty, tak jsem obešla pohovory, přičemž na ten poslední, do UniCredit, jsem šla v pátek odpoledne v keckách, popsala situaci, od níž si rozhodně neslibovala start úspěšné kariéry podnikové právničky, která trvá již skoro dvě desítky let.

 

Z výzev svých známých, že není zdravé setrvávat dlouhé roky na jednom místě, si velkou hlavu nedělala. Měla jsem vždy obrovské štěstí na týmy a kolegy, i na nadřízené a troufám si říct, že je tomu tak doteď, vysvětlila.

 

Advokátky a advokáti si často pochvalují, že jejich praxe jim umožňuje pracovat pro pestrou paletu klientů. Stejnou argumentaci bychom nečekali od podnikové právničky, ale Gabriela je výjimkou. Máme hodně interních klientů, což jsou různé útvary v naší bance, ať už to je retailový klient, korporátní poradce či někdo z transakcí, ta škála je obrovská, přiblížila právnička.

 

Postavení firemních právníků a právniček se postupem času mění, jak může doložit i ona sama. Začínala v útvaru, který se zabýval jen korporátními úvěrovými smlouvami, a podobně specializovaných bylo v bance více pozic. Největší změna je podle mě v mnohem větších nárocích na širší záběr podnikových právníků. Naposledy jsme se zabývali třeba lesním zákonem, který měl dopad na fungování banky. Je toho hodně, co musí právníci obsáhnout, uvedla.

 

Důvodem přitom není jen snaha firem šetřit na lidech či outsourcingu. Podle Gabriely Žáčkové Krocové je to částečně tím, že se obecně zvedla kvalita a výkonnost podnikových právníků. Když zaměstnavatelé vidí, jak jsou jejich právníci schopní, nemají důvod jejich schopností nevyužít, dodala.

 

Když před pěti lety stanula v čele právního oddělení, změnilo se toho hodně. Jednak se musela hlouběji obeznámit s dalšími právními specializacemi a zároveň se také smířit s tím, že ke konkrétním právním věcem se již nedostane tak často jako dříve. Když se tak stane, takové příležitosti si spíše užívá. 


Úspěšně zvládnout přerod specialistky na úvěry v šéfprávničku jí pomohlo zázemí velké společnosti, ale i velmi neortodoxní školicí program srbské koučky Any Babovic, který zahrnoval všechny možné metody pro manažery ale trénink stresových situací. Trénovalo se všechno možné, třeba jsme stáli na židli uprostřed tramvajové křižovatky a vybírali si téma na minutový speech bez přípravy v angličtině, popsala netradiční techniky opouštění komfortní zóny.

 

I Gabriela Žáčková Krocová si všímá proměny v přístupu k praxi u nastupující generace. Zatímco sebe a své vrstevníky považuje za generaci disciplinovaných pracantů, kteří udělají, co se jim řekne, u mladších je podle ní důležité, zda je svěřená agenda baví. Dodává, že je často problematické přesvědčit podřízené, že za tabulkou s čísly se skrývá netušená zábava, ale jsme profesionálové, takže si s tím poradíme.


Touha mladších právníků vést vedle profesního také kvalitní soukromý život je podle ní v pořádku. Není to tak, že by nastupující generace byla lenivá, to vůbec ne. Odsouzeníhodné je spíše to, jak naše generace je zvyklá dřít, táhnout dlouhé přesčasy. Pak se hroutíme a chodíme na školení, jak skloubit pracovní a osobní život, a pořád si vyčítáme, jak nám to nejde. Časem nás bude ubývat a nahradí nás lidé, kteří se nebudou takhle chovat. Nemají problém v pět či šest nechat práci a odejít a je to dobře, zhodnotila Gabriela. Dodala přitom, že současné firemní cíle a strategie jsou nastaveny právě podle pracovních návyků její generace, což může do budoucna způsobit problémy a potřebu jisté korekce.



 


 


bottom of page