Finanční správa více pracuje s analytickými nástroji a kontroluje cíleněji. Faktické prověřování přitom může zahájit před oficiálním oznámením, na které podnikatelé leckdy spoléhají jako na včasné varování. Finanční úřady provádí statisticky méně kontrol než dřív, což ale neznamená, že polevily ve své aktivitě. Firmy by proto měly průběžně myslet zejména na důkladnou archivaci dokumentů, protože požadavky berních úředníků na doložení některých skutečností bývají rozsáhlé. Když kontrola začne, je třeba se obrnit trpělivostí, počítat se spoustou práce a pokud možno se vyvarovat chyb. „Může to být pozdní reakce na výzvy, nenavržení důkazních prostředků, jako jsou svědci nebo znalecké posudky, či nevyužití všech možností obrany. Chybou může být také nesprávně zvolený styl komunikace s úřední osobou,“ říká daňová poradkyně Deloitte Alena Wágner Dugová v rozhovoru, který vznikl ve spolupráci s projektem #Prvních100let. Často podle ní také daňový subjekt kontrolu podcení, nevyužívá všech možností daňového řádu a spoléhá až na správní soud. Jenže tam lze již jen obtížně navrhovat nové důkazy a argumenty.
Celý rozhovor, který vyšel na webu Týdeníku Euro, naleznete ZDE.
Comentários