Za předsudek považuji, že emoce do byznysu nepatří. Opak je pravdou. Byznys, i ten advokátní, jde dělat s citem, empatií a ochotou ke kompromisu, říká Marcela Káňová, advokátka a partnerka kanceláře Rowan Legal.
Co vás nejvíce motivuje ve vašem pracovním životě?
Jednoznačně klienti a jejich kauzy, respektive příběhy, kterými v daný moment společně žijeme a bojujeme za úspěch, za vítězství.
Proč jste se rozhodla pro kariéru v rámci vašeho oboru?
Protože advokacie pro mě znamená volnost, rozmanitost a kreativitu. Každý den je jiný, přináší nové výzvy, nové zkušenosti a příležitosti poznat zajímavé a pro mě inspirativní lidí.
Vybavíte si první jednání, které jste vedla? Bylo těžké vybudovat si pro takový úkol dostatečné sebevědomí, nebo vám to bylo vždy přirozené?
Vybavuji a velmi dobře. A určitě to pro mě přirozené nebylo. Jsem introvert, který se to snaží celý život potlačit a svým způsobem překonat. Ve spojení se sklony k perfekcionismu to i nyní vnímán tak, že to ve mně vyvolávalo velký stres a strach ze selhání.
Jak zvládáte stres a tlak spojený s vaší pozicí?
Myslím si, že poměrně dobře. Postupem času jsem se naučila nepodléhat panice, která se čas od času může dostavit. Včas se umím zastavit, v klidu se nadechnout a teprve poté jít dál. Snažím se rozhodovat vždy s chladnou hlavou, a hlavně svých rozhodnutí opravdu nikdy nelituji. I když se později může ukázat, že nebyla nejsprávnějšími, v daný moment a za daných rozhodnutí správnými byla.
Jakým předsudkům a stereotypům podle vás stále ženy v právním světě čelí?
Jedním z předsudků je, že ženy jsou příliš emotivní a emoce přeci do byznysu nepatří. Opak je pravdou. Byznys, i ten advokátní, jde dělat s citem, empatií a ochotou ke kompromisu.
Jak bude vypadat advokátní kancelář budoucnosti?
Trendy, které sledujeme už několik let, budou nadále posilovat v souvislosti s rozvojem inovací a technologií. Klientům již dávno nestačí klasická právní rada, ale očekávají komplexní poradenství, včetně zhodnocení dopadů na fungování jejich byznysu. To znamená tlak na expertizu a úzkou specializaci nejen v oblasti práva, ale i na vytváření interdisciplinárních týmů. To se již brzy stane standardem. V advokátních kancelářích budou vedle advokátů působit daňoví poradci, ekonomové či IT specialisté. Díky automatizaci a využívání AI prakticky vymizí rutinní práce advokátů, kteří se tak budou moci soustředit pouze na právní služby s přidanou hodnotou.
Důsledek toho všeho? V advokacii zůstanou opravdu jen špičkoví odborníci ve svých oborech. Kanceláře se přitom budou muset více snažit, aby si tyto experty udržely. Flexibilita, přátelské a moderní pracovní prostředí, individuální přístup, podpora dalšího vzdělávání, to vše už je dnes samozřejmostí a v budoucnu bude ještě těžší upoutat pozornost správných lidí. Co se ale podle mě nikdy nezmění, je význam důvěry, konkrétně důvěry mezi advokátem a klientem. Proto se osobně neobávám, že by nás nahradila umělá inteligence. Tu totiž vnímám jen jako prostředek, který nám dá více prostoru pro budování vztahu s klienty.
Коментарі